.: Origami 7~ :.

Sunday, December 25, 2011

“Rauqah Hana, Jangan buat adik macam tu sayang~” Kata Aisya perlahan memujuk anak kesayangannya itu.

Iman tersenyum ikhlas~ Ditatapnya wajah Aisya Humaira yang sedang berbaring dikatil hospital. Wajahnya isterinya itu sedikit lesu, tetapi tetap cantik dipandangan matanya. Wajah isteri yang sentiasa disisi disaat susah dan senang.

Perlahan diusap lembut wajah Aisya humaira. Dicium iklhas dahi Isterinya. Tanda terima kasihnya yang tidak terhinga terhadap segala pengorbanan isterinya.

Anak kecil yang sedari tadi asyik memandang adik barunya kembali mengusik ngusik pipi adiknya.

Teletah Rauqah mencuit hati~

Diambilnya Rauqah duduk di ribanya. Perlahan kepala anak kecil itu diusap. Penuh mahabbah~

“ Hana sayang adik?” Tanya Iman kepada Hana~

Anak kecil itu mengangguk.

“Hana dah jadi kakak tau~ Hana kena jaga adik baik baik nanti.” Sambung Iman lagi~

Diciumnya rambut Hana yang lurus. Persis rambut isterinya, Aisya Humaira. Hana yang sebelum ini aktif tampak lebih menyepi. Mungkin anak kecil itu masih terkejut dengan kedatangan keluarga baru. Iman jadi tersenyum kecil~

Sebelum ke sini, Hana lah yang paling gembira. Ketika dia mengambil Hana dari Ummi, teletah Hana lah yang paling mencuit hati. Dan disepanjang perjalanan, Hana lah yang paling banyak bertanya tentang ibunya. Terpelat pelat lidahnya bercerita tentang rindunya dia kepada ibunya.

Hana memandang Iman~~

“Abi, nama adik apa?” Hana bertanya~

Iman tersenyum kecil. Dipandangnya Aisya Humaira. Isterinya turut tersenyum dengan soalan yang Hana ajukan~~ Anakkecil itu.. Bisik hati kecilnya.

“Nama Adik, Rauf Fadlan~ Nama akak?” Tanya Aisya sambil tangannya menyentuh pipi Hana.

“Nama akak Rauqah Hana~” Balas Hana girang. Dia ketawa kecil~

4 kRitIkaNs:

MuNirAh said...

nie kira da abes ke?
=)

iman_danish said...

Err... tak tau la~ Setakat ni takde idea nak sambung. Hoho :)

iman_danish said...

Err... tak tau la~ Setakat ni takde idea nak sambung. Hoho :)

hidayah ahmad sairin said...

hurmm,,good writing..
pape pon kucing uh tetap comey..
he3.. =)