.: Kerana Dia, telah melihat kami~ :.

Sunday, October 9, 2011

Sekadar coretan di ulang tahun kelahiran~

Mungkin ulang tahun yang aku rai kan, tidak semeriah beberapa rakan yang terdekat yang aku kenali. Atau pun seperti orang lain yang disambut meriah bersama beberapa potong kek, beberapa hadiah yang diterima dari taulan yang hampir, ataupun beberapa kata istimewa dari mereka yang mengingati. Tapi itu semua bukanlah permintaanku pada ulang tahun kelahiran ini.

Ketika orang lain menyambut kelahiran mereka bersama rakan taulan yang hampir, aku disini membanting tulang mencari rezeki bagi meneruskan pengajian. Sekadar mencari sara diri yang perlu dialam Universiti, Aku menyambutnya dengan syukur. Kerana pasti, setahun lagi usiaku bertambah dalam kematangan.

Dan diulang tahun kelahiran ini juga, Aku jadi kagum dengan semua yang terjadi~ Pernahkah kalian merasakan seolah olah doa kalian didengari oleh Tuhan? Ketika kalian merasakan putusnya harapan, Dia kembali membelai relung hati kalian?
Aku pernah~ tersangat pernah. Kerana dalam setiap apa keadaan sekalipun, aku rasakan Tuhan itulah yang amat penyanyang.

Dikejutkan dengan hadiah hari lahir dari ucapan ibu, membuatkan aku berbunga kembali. Ucapan ibu indah~ Seindah mentari pagi yang aku kira sangat menerangi hari. Ibu mendoakan supaya aku mendapat jodoh yang solehah dan diberkati. Jodoh yang mampu memberi dan menerima~ Jodoh yang menyejukkkan pandangan hati. Aku kira, itulah hadiah hari lahir yang paling berharga buatku sepanjang hidupku beberapa tahun ini. Sebuah doa yang ikhlas dari seorang ibu dipagi hari~

Dan dipagi hari itu juga, aku kembali teringat permintaanku yang aku titipkan kepada Tuhan semesta alam di Ramadhan yang lalu~ Supaya dipermudahkan urusanku dalam kehidupan, diberi erti kematangan dan ketabahan, dikurniakan isteri yang solehah dan anak anak yang soleh dan solehah yang membahagiakan relung jiwa. Juga hidup yang berkat dan dirahmati hingga di akhir syurga nanti. Dan air mata itu mengalir tanpa aku pinta ia mengalir~ Tanpa aku pinta ia menitis membasahi bumi. Sungguh, Akulah hamba yang tidak pernah bersyukur~

Dan kini, Aku merasakan Tuhan itulah yang amat mendengar~ Tuhan itu lah yang amat penyayang dalam segala apapun keadaan. Dan Tuhan itu jugalah yang memahami diri ini melebihi jiwa insan lain. Kerana sesungguhnya, Tuhan itu telah melihat usaha kami~ Kerana sesunguhnya Tuhan itu telah mendengar segala permintaan kami. SubhanAllah.

Semoga dia Aisya Humaira yang sentiasa aku doakan dalam doaku~

Aisya Humaira yang masih tidak aku kenali siapa dia, yang namanya tidak tertulis dalam setiap helain diari, yang suaranya tidak terakam dalam kotak minda, Dan dirinya yang tidak terlukis dalam setiap mimpi, tetapi dirnya hidup mengaliri semangatku~ kerana dirinya hidup menghidupi hari hari ku~ Kerana dia adalah anugerah dari Tuhan untukku.

Dan semoga dia Aisya Humaira yang tercatat untukku~

Tuhan, Terima kasih untuk hadiah ulang tahun kali ini~
Terima kasih~

“Ya Allah, Jika aku bawakan dosa sebesar lautan~ Moga moga harapku keampunanMu yang sebesar Dunia. Dan Rahmat Mu yang tidak berketepian~"



Mengharap, yang terlalu~
-Iman

3 kRitIkaNs:

~cik sRi Aihaa~ said...

selamat hari lahir Iman Danish~~~~~
moga setiap doa & harapan dimakbulkn oleh-Nya...

Anonymous said...

selamat hari lahir.... InsyaAllah masanya akn tiba...-nuruljamilah

Anonymous said...

:)