Modul Kepimpinan

Friday, December 25, 2009

MODUL KEPIMPINAN PELAJAR
JAWATANKUASA PERWAKILAN KOLEJ ANGGERIK UiTM


DISEDIAKAN OLEH :
MOHD. SHAHIDIL AMIN BIN JOHAN


-------------------------------------------------------------------------

Modul 1: “Ice Breaking”

Ice breaking adalah suatu sessi yang penting bagi sesebuah program kerana ia bertujuan untuk membuka minda dan pemikiran para peserta sebelum program atau kursus dimulakan. Oleh kerana latarbelakang peserta tidak sama, ice breaking digunakan sebagai satu titik permulaan yang seharusnya positif dan menyeronokkan.

Objektif:
Untuk menghilangkan rasa malu diantara satu sama lain.
Untuk menghilangkan jurang perbezaan diantara satu sama lain.
Melatih perserta untuk menjadi pemimpin.
Melatih peserta berkomunikasi denga baik.

Masa :
15 minit - taklimat dan sessi pengenalan.
30 minit - aktiviti “whose story is this?”
15 minit – aktiviti “Celebrity ID game”

Arahan:

1) Peserta dipecahkan kepada tiga kumpulan diwakili oleh 3 orang fasilitator.
2) Didalam kumpulan, peserta dikhendaki mengadakan taaruf ringkas tentang diri mereka. Setiap peserta hendaklah menerangkan dengan ringkas tentang diri mereka kepada ahli didalam kumpulan.
3) Selepas selesai taaruf ringkas, peserta diberikan sekeping kertas dan dikhendaki untuk menulis secara ringkas tentang pengalaman yang pernah mereka alami beserta nama mereka sekali. Pengalaman itu hendaklah mengambarkan tentang diri mereka sendiri.
4) Setelah tamat masa yang diberi, fasilitator akan mengutip semua kertas yang telah diberikan kepada peserta dan memasukkan ke dalam sebuah bekas.
5) Kemudian, fasilitator akan mengambil 4 helai kertas dari bekas tersebut dan memanggil nama peserta yang tecatat diatas kertas tersebut. Peserta yang dipanggil namanya dikhendaki keluar dan di asingkan daripada kumpulan mereka.
6) Fasilitator akan membacakan salah satu kisah daripada daripada peserta yang dipanggil nama dan ahli kumpulan lain akan cuba meneka kisah siapa yang diceritakan. Ahli kumpulan melakukan ini dengan membincangkan kisah siapa yang lebih sesuai mengambarkan personaliti perserta-peserta yang telah dipilih tadi. Ahli kumpulan juga dibenarkan untuk bertanyakan soalan tentang kisah selain kisah yang ditulis kepada peserta pilihan.
7) Peserta-peserta pilihan tadi hendaklah meyakinkan bahawa kisah itu adalah kisah yang ditulis oleh mereka.
8) Setelah ahli kumpulan melakukan perbincangan, undi dibuat. Dan aktiviti ini diulang hingga kesemua kisah ahli didalam kumpulan dibacakan.
9) Setelah tamat masa yang diberikan, peserta dikhendaki untuk berkumpul semula dalam kumpulan yang besar.
10) Fasilitator meminta wakil setiap kumpulan untuk memperkenalkan ahli kumpulan mereka.
11) Fasilitator bagi setiap kumpulan diberikan kertas yang tertulis nama-nama selebriti untuk ditampal di bahagian setiap peserta.
12) Setiap orang mempunyai nama selebriti yang tersendiri. Arahan diberikan oleh fasilitator, supaya setiap kumpulan berpecah mencari pasangan masing-masing dan pasangan peserta hendaklah dari kumpulan yang berbeza.
13) Peserta dikhendaki mengenalpasti nama selebriti yang ditampal di belakang mereka berdasarkan petunjuk yang diberikan oleh pasangan mereka. Pasangan peserta hanya boleh menjawab “ya” atau “tidak”.
14) Aktiviti tamat setelah masa yang diberikan oleh fasilitator mencukupi.
15) Ketua bagi program dilantik dan barang amanah diberikan.

--------------------------------------------------------------------------------------------

Modul 2 : “Mafia Wars”

“Mafia wars” adalah satu aktiviti untuk memupuk sifat kepercayaan pada diri dan dikalangan peserta sendiri. Aktiviti ini memerlukan pemikiran yang kritis, dan memerlukan strategi. Peserta akan diberi peranan sebagai penjenayah, polis, doktor dan juga orang awam. Objektif aktiviti ini adalah untuk menghalang golongan penjenayah sebelum mereka meneruskan matlamat menyingkirkan seluruh bandar.

Objektif :
Untuk memupuk sifat kepercayaan dikalangan sahabat dan mengelakkan dari berprasangka buruk dikalangan ahli didalam organisasi.
Untuk melatih peserta membuat keputusan yang tepat berdasarkan keadaan.

Masa:
10 minit – penerangan.
1jam – Aktiviti “Mafia Wars”

Arahan :

1) Para peserta dikhendaki berkumpul mengikut kumpulan masing-masing.
2) Fasilitator setiap kumpulan akan mengedarkan sekeping kertas kecil yang berlipat kepada setiap ahli kumpulan. Di setiap kertas kecil tersebut tertulis peranan yang harus dimainkan oleh setiap peserta dan peserta dikehendaki merahsiakan peranan masingmasing.
3) Peranan-peranan yang harus dimainkan oleh peserta adalah :
• “Mafia” – Peranan mafia adalah untuk membunuh peserta yang memainkan peranan-peranan yang lain.
• “Polis” – Peranan polis adalah untuk menangkap suspek yang disyaki mafia.
• “Doktor”- Peranan doktor adalah untuk menyelamatkan suspek yang disyaki sasaran Mafia.
• “Rakyat biasa” – Memainkan peranan sebagai rakyat yang biasa.
4) Setelah peserta mengetahui peranan masing-masing, fasilitator akan menerangkan cara permainan ini. Permainan akan dibahagikan kepada 3 keadaan dan Narrator memainkan peranan sebagai pengawal keadaan. 3 keadaan tersebut adalah :
• “Malam Hari”
- Semua peserta didalam keadaan tidur. Peserta dikhendaki menundukkan kepala dan menutup mata. Narrator akan memainkan peranan.
- Narrator akan memberi arahan kepada mafia untuk bangun dan buka mata. Mafia akan secara senyap bangun dan berbincang diantara mereka tentang mangsa yang hendak disingkirkan. Setelah keputusan dibuat, Narrator mencatat mencatat mangsa yang dipilih.
- Kemudian “Mafia” disuruh tidur. (menundukkan kepala mereka dan menutup mata).
- Dan kemudian, narrator akan memberi arahan supaya peserta berperanan polis untuk bangun dan buka mata. Polis akan berbincang diantara mereka siapakah yang disyaki memainkan peranan mafia. Setelah keputusan dibuat, narrator akan meyuruh polis untuk kembali tidur dan suspek yang disyaki polis dicatat.
- Kemudian peserta berperanan doktor diberi arahan untuk bangun dan muka mata. Doktor dikehendaki memilih salah satu peserta untuk diselamatkan daripada serangan mafia pada hari tersebut. Setelah keputusan dibuat, narrator memberi arahan doktor kembali tidur dan peserta yang ingin diselamatkan dicatat.
- Narrator mengumkan bahawa hari sudah pun pagi dan semua peserta dibenarkan bangun.
• “Pagi”
- Narrator mengumumkan org yang telah tersingkir akibat dibunuh mafia, melainkan peserta yang dikhendaki mafia utk disingkirkan pada malam itu telah diselamatkan oleh doktor.
- Peserta yang telah tersingkir hendaklah meninggalkan kumpulan masing-masing.
- Peserta yang terkeluar tidak dibenarkan untuk berkata apa-apa sepanjang permainan berlangsung. Mereka hanya dibenarkan memerhati.
• “siang hari”
- Narrator akan mengumkan bahawa hari sudah siang dan penduduk bandar (termasuk mafia, polis dan doktor) dikehendaki berbincang antara satu sama lain tentang siapakah mafia diantara mereka. Peserta tidak dibenarkan sama sekali mendedahkan peranan masing-masing sepanjang perbincangan. Peserta yang mempunyai bilangan undi yang terbanyak (50% atau lebih) disingkirkan dari permainan.
- Setelah penyingkiran dibuat, hari tersebut tamat. Penyingkiran boleh tidak dilakukan jika semua ahli kumpulan yang lain bersetuju. Hari tamat dan corak permainan diulang semula (malam, pagi, siang hari)
5) Diakhir permainan, pemenang ditentukan berdasarkan bilangan peserta yang memegang watak mafia, “Polis” dan “Doktor”. Jika “Mafia” telah menyingkirkan “Polis” dan “Doktor” kesemuanya, kemenangan akan berpihak pada “Mafia”. Jika “Polis” Berjaya menyingkirkan “Mafia”, kemenangan berpihak pada “polis”.
6) Program tamat dan peserta diberikan tema bagi malam kebudayaan.

------------------------------------------------------------------------------

Modul 3 : “Great Egg Drop”

“Great egg drop” juga dikenali sebagai menara masa depan. Menara masa depan adalah suatu aktiviti dimana para peserta dikehendaki membina sebuah menara dimana matlamat utamanya adalah untuk menghalang telur daripada jatuh. Aktiviti ini memerlukan kerjasama daripada ahli setiap kumpulan. Aktiviti ini juga melatih para perserta untuk berfikir secara kritis bagi menyelesaikan sesuatu masalah apabila diberikan sumber.

Objektif :
Melatih para peserta untuk bekerjasama didalam kumpulan.
Memberi ruang kepada peserta untuk berfikir secara kritis berbekalkan sumber yang diberikan.
Melatih sifat berunding, dan bertolak ansur didalam sesebuah urusan.

Bahan-bahan:
Seperti yang dinyatakan didalam lampiran.

Masa :
10 minit – Penerangan dan pembahagian barangan.
10 minit – Rundingan diantara kumpulan.
45 minit – Pembinaan Menara.
15 minit – Konklusi.

Arahan :

1) Fasilitator meminta para peserta berkumpul mengikut kumpulan masing-masing.
2) Fasilitator memberikan arahan kepada setiap kumpulan tentang aktiviti yang akan dijalankan.
3) Fasilitator menerangkan matlamat aktiviti adalah untuk mereka cipta sebuah menara dimana menara tersebut mampu mencegah telur yang diberikan daripada pecah.
4) Fasilitator meminta supaya melantik seorang yang berperanan sebagai perunding ataupun “negotiator”. Dan kemudian, setiap kumpulan diberikan bahan-bahan untuk membina replika menara dimana bahan-bahan yang diberikan kepada setiap kumpulan adalah berlainan.
5) Fasilitator akan memberikan masa kepada wakil setiap kumpulan untuk tampil kehadapan bagi memulakan rundingan. Sementara ahli-ahli yang lain pula diarah untuk memulakan lakaran bangunan yang akan dibuat.
6) Apabila wakil setiap kumpulan mencapai kata putus tentang bilangan bahan-bahan yang dirundingkan, pembinaan bermula.
7) Peserta dibenarkan untuk mengunakan alatan dari luar dalam proses pembinaan.
8) Fasilitator memberikan tempoh masa untuk menyiapkan menara yang diminta. (45 minit)
9) Setelah masa tamat, fasilitator akan mengumpulkan kesemua replika menara daripada setiap kumpulan.
10) Wakil kumpulan diminta kehadapan bagi menerangkan tentang menara mereka dan juga halangan-halangan semasa proses pembinaan sedang dilakukan.
11) Fasilitator akan menguji sama ada menara yang dibina mencapai matlamat ataupun tidak.
12) Menara akan dilepas dari jarak sekurang-kurangnya paras pinggang untuk melihat samada menara tersebut mencapai matlamat pembinaanya.
13) Pemenang dinilai melalui menara yang mampu mencapai matlamat pembinaan.
14) Fasilitator menutup acara dan memberikan konklusi.

------------------------------------------------------------------------------


Modul 4 : “Treasure Hunt”

Aktiviti “treasure hunt” adalah aktiviti luar dimana aktiviti ini akan menguji kemahiran peserta bagi menyelesaikan permasalahan yang diberi. Peserta dibahagikan mengikut kumpulan dan dikehendaki untuk menjelajah dari satu ke satu checkpoint bagi mencari harta yang disembunyikan. Ssepanjang penjelajahan, peserta akan diuji dengan ujian yang melibatkan minda, kecergasan dan juga ketahanan psikologi

Masa:
15 minit : penerangan dan penyerahan barang petunjuk.
3 jam : Aktiviti Treasure Hunt.

Objektif :
Untuk mengasimilasikan sifat kerjasama diantara ahli.
Untuk melatih peserta akan sifat kepatuhan kepada ketua disaat berlakunya konflik didalam kumpulan.
Menguji kepekaan perserta dibidang ilmu semasa.

Arahan :

1) Sebelum memulakan aktiviti, fasilitator akan menerangkan secara ringkas aturcara aktiviti.
2) Matlamat aktiviti ini adalah untuk mencari harta hilang. Dan untuk itu, peserta dikhendaki mengembara dari satu checkpoint ke checkpoint seterusnya bagi mencari petunjuk disebalik rahsia harta yang hilang. Terdapat sebanyak 6 checkpoint yang harus dilalui oleh peserta.
3) Setiap kumpulan akan diberikan sebiji belon, sekeping peta dan sekeping kertas petunjuk dimanakah checkpoint mereka yang pertama. Setiap kumpulan tidak dibenarkan untuk membuka kertas tersebut sebelum diarahkan oleh fasilitator.
4) Sebelum aktiviti bermula, fasilitator akan menunjukkan arah utara bagi permainan ini. Sebaik sahaja fasilitator mengumumkan pertandingan telah bermula, peserta dibenarkan untuk membuka kertas petunjuk yang diberikan.
5) Peserta diarahkan pergi ke checkpoint masing-masing.
6) Setiap checkpoint akan dijaga oleh wakil setiap kumpulan.
7) Bagi checkpoint pertama :
Peserta yang tiba di checkpoint pertama akan diberikan ujian minda.
Peserta dikehendaki menyelesaikan ujian minda tersebut hingga selesai.
Penjaga checkpoint akan mencatatkan masa yang diambil bagi setiap kumpulan menyelesaikan masalah yang diberi.
Setelah selesai, penjaga checkpoint akan memberi petunjuk dimana kertas soalan di sembunyikan.
Setelah dijumpai, penjaga checkpoint akan memberi kertas petunjuk kemana checkpoint peserta seterusnya dan petunjuk serpihan harta yang perlu dicari.
Peserta dikhendaki menjawab soalan yang tertera diatas kertas.
8) Bagi checkpoint kedua:
Peserta yang tiba dicheckpoint kedua akan diberikan ujian fizikal.
Aktiviti “Water in the bottle” diadakan dimana peserta dikhendaki mengisi air kedalam botol mengunnakan tangan.
Penjaga checkpoint mencatatkan masa peserta.
Setelah aktiviti selesai, penjaga checkpoint akan memberi petunjuk dimana kertas soalan di sembunyikan.
Setelah dijumpai, penjaga checkpoint akan memberi kertas petunjuk kemana checkpoint peserta seterusnya dan petunjuk serpihan harta yang perlu dicari.
Peserta perlu mencantumkan serpihan harta daripada checkpoint pertama untuk mengetahui dimana harta disembunyikan.
Peserta dikhendaki menjawab soalan diatas kertas.
9) Bagi checkpoint ketiga :
Peserta yang tiba di checkpoint ketiga akan menjalankan aktiviti “Pulse Game”
Cara permainan “Pulse Game” - Peserta diminta berdiri didalam satu barisan dengan mengengam tangan peserta lain. Barang diletakkan dihujung barisan. Peserta lain tidak dibenarkan membuka mata mereka kecuali peserta yang berada di permulaan dan peserta yang berada dihujung. Penjaga checkpoint akan melontarkan duit syiling dan secara senyap akan menunjukkan kepada peserta yang pertama. Jika “kepala” peserta pertama akan mengengam tangan peserta kedua, dan peserta kedua mengulangi perkara yang sama hingga sampai kepada peserta terakhir. Peserta terakhir yang menerima isyarat gengaman hendaklah berlari sepantas mungkin mendapatkan barang yang telah diletakkan.
Penjaga checkpoint mencatatkan masa yang diambil setiap kumpulan. Markah akan ditolak jika sekirannya peserta tersalah melihat “kepala” dan “ekor” duit syiling.
Setelah selesai aktiviti, penjaga checkpoint akan memberi petunjuk dimana kertas soalan di sembunyikan.
Setelah dijumpai, penjaga checkpoint akan memberi kertas petunjuk ke mana checkpoint peserta seterusnya dan petunjuk serpihan harta ke dua yang perlu dicari.
Peserta dikhendaki menjawab soalan diatas kertas.
10) Bagi checkpoint keempat :
Peserta yang tiba di checkpoint keempat dikhendaki menjalankan aktiviti “Trust walk”.
Cara Permainan “Trust Walk” – Peserta kumpulan akan diberi sehelai kertas yang mengandungi arahan dimana petunjuk serpihan harta disembunyikan. Peserta kumpulan hendaklah memilih salah satu ahli untuk dijadikan pencari harta. Ahli yang telah dipilih hendaklah menutup mata mereka dengan sehelai kain. Ahli-ahli didalam kumpulan akan membimbing pencari harta tersebut bagi mencari petunjuk serpihan harta kedua.
Setelah harta dijumpai, masa dicatatkan. Penjaga checkpoint memberi petunjuk ke mana checkpoint peserta seterusnya.
Peserta perlu mencantumkan serpihan harta daripada checkpoint ketiga untuk mengetahui dimana harta disembunyikan.
Peserta dikhendaki menjawab soalan diatas kertas.
11) Bagi checkpoint kelima :
Bagi peserta yang tiba dicheckpoint kelima, aktivit “Jejak bertapak” akan dijalankan.
Cara permainan “Jejak Bertapak” – Sebelum permainan peserta akan dijelaskan jarak yang perlu dilalui oleh peserta didalam permainan ini. Peserta akan dibekalkan dgn 3 keping “Tapak”. Peserta diminta untuk berfikir bagaimana hendak membawa kesemua ahli didalam kumpulan ke tempat yang diminta dengan syarat kesemua ahli mesti tiba di tempat tujuan dgn serentak. Peserta hanya dibenarkan memijak tapak yang diberikan sahaja. Peserta yang memijak tempat lain selain “Tapak” yang diberikan akan dikira gagal dan diminta untuk mengulanginya semula dari permulaan.
Penjaga checkpoint mencatatkan masa peserta.
Setelah aktiviti selesai, penjaga checkpoint akan memberi petunjuk dimana kertas soalan di sembunyikan.
Setelah dijumpai, penjaga checkpoint akan memberi kertas petunjuk kemana checkpoint peserta seterusnya.
Peserta dikhendaki menjawab soalan diatas kertas.
12) Bagi checkpoint keenam :
Peserta yang tiba di checkpoint keenam akan menjalankan aktiviti “Photo scarvenger hunt”.
Peserta akan diberi sepuluh kriteria yang perlu ditangkap mengunakan kamera. Contoh kriteria adalah seperti, pokok terbesar dikawasan itu, kereta berwarna kuning,orang yang bermain bola sepak dan sebagainya. Sebelum permainan bermula, penjaga checkpoint hendaklah menetapkan had bagi sesebuah kawasan permainan.
Setelah kesemua kriteria dapat dicari, penjaga checkpoint akan mencatatkan masa akan memberi petunjuk dimana kertas soalan di sembunyikan.
Setelah dijumpai, penjaga checkpoint akan memberi kertas petunjuk kemana checkpoint peserta seterusnya.
Peserta dikhendaki menjawab soalan diatas kertas.
13) Fasilitator akan menjadi kunci peti harta karun. Bagi fasilitator pertama, harta yang ada padanya adalah sebatang jarum dan benang. Fasilitator meminta peserta mencari kunci harta karun yang tersembunyi dikawasan sekitar. Setelah dijumpai, fasilitator akan menyerahkan harta tersebut.
14) Bagi fasilitator kedua, harta yang ada padanya adalah sehelai kain. Fasilitator meminta peserta mencari kunci harta karun yang tersembunyi dikawasan sekitar. Setelah dijumpai, fasilitator akan menyerahkan harta tersebut.
15) Setelah harta-harta dijumpai, peserta dikhendaki menjahit kain yang menjadi sebuah baju.
16) Diakhir aktiviti “Treasure Hunt”, peserta dikhendaki menyerahkan semula kertas jawapan bagi soalan-soalan yang telah dijawab pada setiap checkpoint dan juga harta yang telah dijumpai.
17) Fasilitator menutup acara dan memberikan konklusi.
18) Sampul surat untuk aktiviti seterusnya diedarkan.

------------------------------------------------------------------------------

Modul 5 : “surat cinta”

Surat cinta merupakan satu aktiviti yang memupuk nilai kejujuran didalam bersahabat. Didalam aktiviti ini, peserta program akan meluahkan apa yang terpendam didalam hati masing-masing kepada sahabat-sahabat mereka. aktiviti ini juga melatih peserta untuk bersikap positif menerima kutukan, rungutan ataupun pujian.

Objektif :
Memupuk nilai kejujuran dikalangan peserta.
Memupuk nilai fikiran postif jika berhadapan rungutan, kutukan ataupun pujian.
Memperbaiki diri pada masa hadapan.
Mengeratkan ukhwah dikalangan peserta dan organisasi.

Masa:
Tiada peruntukan masa.

Arahan:

1) Setelah aktiviti treasure hunt selesai, peserta akan diberikan sehelai sampul surat. Peserta dikhendaki menulis nama mereka diatas setiap sampul surat berkenaan.
2) Sampul surat yang telah ditulis nama akan diserahkan semula kepada fasilitator.
3) Fasilitator akan menerangkan aktiviti surat cinta.
4) Surat-surat peserta digantung disuatu tempat dan fasilitator meminta supaya setiap peserta menulis tentang perasaan mereka sama ada berupa penghargaan ataupun teguran kepada sahabat-sahabat mereka yang lain didalam kumpulan.
5) Masa yang diberikan adalah sepanjang masa terluang diantara aktiviti “treasure hunt” dan malam “talentime”.
6) Setiap orang harus menulis dengan jujur perasaan mereka pada setiap ahli kumpulan. Peserta juga dibenarkan menulis kepada peserta lain di dalam program ini.
7) Pada akhir malam “talentime” peserta dibenarkan untuk mengambil sampul surat yang tertera nama mereka.
8) Fasilitator menutup aktivit dan membuat konklusi.

------------------------------------------------------------------------------------------

Modul 6 : Malam “Talent Time”.

Malam talentime adalah malam kebudayaan dimana para peserta dikhendaki mempamerkan persembahan mereka menurut tema yang telah diberikan. Malam ini adalah kemuncak bagi segala aktiviti dimana semangat kerjasama mereka diujii dan diperlihatkan.

Objektif :
Memupuk semagat kerjasama diantara ahli didalam kumpulan.
Menghilangkan rasa malu dihadapan khalayak ramai.
Melatih diri menghadapai situasi yang sukar.

Masa:
1 jam 30 minit – persembahan peserta.

Arahan :

1) Pada permulaan program, (selepas aktiviti “ice-Breaking”), setiap kumpulan akan diberikan tema persembahan dan dikehendaki membuat persembahan berdasarkan tema yang diberikan.
2) Persembahan peserta hendaklah merangkumi lakonan dan nyanyian. Peserta juga dibenarkan untuk mengunakan kreativiti masing-masing bagi menjayakan persembahan.
3) Terdapat 5 kumpulan dan setiap kumpulan diberi masa 10 hingga 15 minit untuk satu persembahan.
4) Diakhir aktiviti, fasilitator member konklusi dan menutup aktiviti.
5) Peserta dibenarkan mengambil semula “surat cinta” mereka yang telah digantung.

54 kRitIkaNs:

VISION MEPS CONSULTANT said...

SALAM,

mohon saya untuk belajar modul ini dan mempraktikkan dalam program2 akan datang.

terima kasih.
semoga Allah memberkati anda

wasalam

Anonymous said...

salamun alaik..

sy mohon utk guna modul2 ni dan praktikan dlm progm sy..moga diberkati Allah atas p'kongsian ini..insyaAllah

Anonymous said...

salamun alaik

mohon utk gunakn modul2 ni..moga dapat keberkatan Allah diatas p'kongsian..insyAllah.

wassalam

iman_danish said...

Silakan :)

Anonymous said...

Assalamualaikum,

Terima kasih dgn perkongsian ini. Saya jug amohon menggunakan sebahagian modul ini utk kem kepimpinan saya.

Terima kasih.

Anonymous said...

MOHON GUNA MODUL SAUDARA UNTUK MURID-MURID SAYA.

TERIMA KASIH

-SURAY-

Anonymous said...

mohon pakai modul ini yer...

Anonymous said...

salam
mohon kebenaran gunakan modul untuk kem waja diri di sekolah saya..

Afham said...

mohon saya ambil sebagai modul latihan di kolej..terima kasih~

Anonymous said...

Terima Kasih di atas perkogsian ini. Saya mohon untuk menggunakan Modul tuan di pusat latihan kami

Anonymous said...

tuan,mohon izin nak try modul tuan ye

iman_danish said...

Silakan :) Sudah saya ikhlaskan modul ini untuk berkongsi :)

Anonymous said...

salam..
mohon guna ini untuk program kami..
-mechy uitmpp

Anonymous said...

salam..
mohon guna ini untuk program kami..
-mechy uitmpp

Anonymous said...

salam,sy mnta izin utk mnggunakn modul anda utk program bimbingan dan kaunseling sy utk plajar. Tq :)

wani rosle said...

assalammualaikum...
saya mohon izin guna modul2 dlm entry ni. terima kasih

اسمي نور هذيقه said...

mohon untuk gunakan modul2 tersebut :)

Anonymous said...

mohon utk guna modul2 ni sbgai rujukan..

Anonymous said...

salam, mohon utk guna sbhagian modul2 dalm ni utk aktiviti kepimpinan di kolej....terima kasih..moga Allah membalasnya..=)

Anonymous said...

salam, mohon utk guna sbhagian modul2 dalm ni utk aktiviti kepimpinan di kolej....terima kasih..moga Allah membalasnya..=)

Anonymous said...

Salam. Mohpn utk mengguna pakai modul2 nya ya.. Tq very much..

MOHD SOBRI JUSOH said...

Salam.... Harap modul ini dibenarkan untuk diguna pakai oleh semua... tq

Anonymous said...

salam.saya nak tnya tntang salah satu aktiviti modul ni iaitu game mafia wars.
pada waktu "pagi" tu kan narator akan mengumumkan siapa yg tersingkir akibat dibunuh mafia itu maksudnya jika mafia telah menyebut sape2 nama polis,doktor dan rakyat biasa tu maknenyer akan tersingkir scara automatik melainkan doktor telah menyebut namanya walaupun doktor itu telah tersingkir?
mafia juga akan tersingkir jika polis sudah menyebut namanya bukan?

terima kasih :)

iman_danish said...

Waalaikumsalam~ Mafia hanya akan mengumumkan nama yang tersingkir sahaja. Yang lain hanya tau dikalangan mereka sendiri. Boleh add ym saya untuk penjelasan lebih lanjut
Shah_nomad@yahoo.com

Anonymous said...

mohon untuk menggunakannya...tq..
poknal @ fb

Anonymous said...

salam wbt

tahniah atas penyediaan modul2 ini. saya memohon jasa baik admin untuk mengambil mana-mana modul ini bagi dikongsikan kepada pelajar2 saya.

mudah-mudahan modul ini dapat membantu saya untuk melahirkan anak bangsa yang tahu cemerlang. terima kasih.

Anonymous said...

Assalamualaikum izinkan saya menggunaka modul ini dan halalkan ilmu saudara ini mudah-mudahan Allah memberkati usaha saudara ini.

Anonymous said...

Salam... mohon utk dilaksanakan

azry said...

mohon utk menggunakan modul yg amat menarik ini.. terima kasih

Anonymous said...

salam... mohon izin nak kongsi modul ni ye... terima kasih

hamba_allah(adam) said...

asalmualaikum.
mohon share idea

Anonymous said...

mohon tuk guna modul ni...syukran jazilan...

PUSAT SUMBER SMK BAROH PIAL said...

mohon untuk copy dan guna modul ini. Terima kasih.

Siti Nur Ain said...

assalamualaikum ...
shukran jazillan atas segala perkongsian .mohon share ilmu dan mohon di izinkan kami mempraktikkan module ni .


barakallah ...

Anonymous said...

salam ...
terima kasih untuk perkongsian .mohon diizinkan share module2 yang ada :)

barakallah ...

fairus said...

FAIRUS KKS

SAYA MOHON UNTUK MENGGUNAKAN MODUL INI DALAM AKTIVITI YANG AKAN DIJALANKAN KELAK. TQ

PROUD to be MU'ALLIM said...

time kasih.mohon share.

HAFIZ AKHBAR said...

mohon gunakan model akhi untukl program saya... insyaAllah ade keberkatan

Anonymous said...

mohon share modul ini untuk kegunaan murid2 sy..tq

Anonymous said...

slm..mohon share modul tuk kegunaan murid-murid sy..tq

Anonymous said...

mohon share

Anonymous said...

salam, mohon utk copy modul ni utk program saya...

Anonymous said...

salam mohon guna modul..tq

Anonymous said...

Minta izin untuk guna modul2 tersebut.. terima kasih.. :)

Anonymous said...

assalam. saya nak cuba modul 3. apakah bahan-bahan yang digunakan untuk bina menara...takde pun lampiran?

ieta said...

As salam. trm kasih ats perkongsian ini. mohon guna ya Tuan. syukran

Anonymous said...

Salam, mohon izin utk menggunakannya, moga jasa tuan diberkati tuhan:-)

Anonymous said...

salam 'alayk,

mohon untuk gunakan modul2 dan praktikkan dlm program sy..terima kasih ats perkongsian..

Anonymous said...

mohon guna modul ini ye...tq so much

noor fadzli said...

MOHON GUNA MODUL SAUDARA UNTUK MURID-MURID SAYA.

TERIMA KASIH

noor fadzli said...

MOHON GUNA MODUL SAUDARA UNTUK MURID-MURID SAYA.

TERIMA KASIH

nadia abdullah said...

mohon guna modul awak ini... terima kasih

nadia abdullah said...

mohon guna modul awak ini... terima kasih

Anonymous said...

as salam. mohon share dan guna modul ini.moga dimurahkan rezki olehNya