..keNangAn teKnik poNtian...

Friday, December 25, 2009

Salam.. hari ni entah mengapa aku terdetik untuk berbicara seketika.. mungkin tentang kisah2 suka duka di Stepo dulu datang menerjah fikiran... Dan seketika, aku jadi amat rindu pada masa itu.. ya, rindu yang teramat sangat pada kenangan dulu..^^

Masa mula2 dapat tawaran teknik dulu, hati aku berbelah bahagi. Teknik pontian? Ape yang ada?? Meninggalkan sekolah yang agak ternama di Johor dan pergi ke sekolah yang masih baru memang keputusan yang susah.. tapi aku gagahkan juga hati ni utk pergi.. dgn pujukan,”insya Allah, Allah tentukan terbaik utk aku”. Dan ternyata benar.. sekolah itu jugalah yang meningalkan kesan yang mendalam pada diri ini. Dan sekolah itu jugalah yg mendidik rohani ini utk menjadi seorg insan yg sebenar. Syukur..

Masa minggu orientasi, aku agak sukar mencari kawan. Aku seorang yang pendiam. Bahkan ketika masa orientasi, aku agak sukar hendak bergaul.. Alhamdullilah, dgn bakat melukis yg Allah berikan, kehadiran aku mula diterima. Bermula dgn sahabat2 kelas aku dahulu, ejat todak, shafiq ejat, boolat, ewin dan sahabat2 yang lain. Aku mula mendapat keyakinan diri untuk terus bersahabat dan menghargai. Masih terngiang2 lagi suara Halim KM1 minta aku lukiskan lukisan utk dihadiahkan kpd teman istimewanya. Dan masih teringat juga saat aku hampir menangis kerana risaukan keadaan ayah ku yg terkena angin ahmar. Saat itu, teman seperti Azeed, aizat chuunin, sahlan,amir dan juga nordin naruto datang membantu. Hatiku sayu bila mengenangkan kenangan dulu. Persahabatan yg tak mungkin aku lupakan.

Masa diawal waktu dahulu, memang kami ada masalah kekurangan guru. Dan pada waktu itu, batch kita rasanya paling meriah. Sekejap ke kelas Agro, sekejap ke kelas KA, sekejap ke kelas KE. Pengalaman yang seronok kan? Rasanya pada awal bulan 7 barulah kitorg mulakan kelas. Dan masa tu igt lagi.. aku seorang saja pelajar mekanikal yang amik matapelajaran biologi. Dan terpaksalah curi2 masa ke kelas bio. Tebalkan muka masuk ke kelas org lain.hu.. apa pun, Syukran ya cikgu fazura^^

Masa terus berlalu.. Dari seorang yang naïf, kepada seorang yang matang. Alhamdullilah, disamping sahabat2 lain, aku ditemukan guru dan warden yang tegas. Ustaz saifunizam, cikgu Raja Alam, cikgu Wan dan juga cikgu paling sempoi skali, cikgu Adnan. Dan seperti biasa, cikgu shamsul paijo. Hingga sekarang aku terfikir, kalaulah ustaz tak buat rowcall tiap2 sembahyang, pasti aku bukanlah aku yang sekarang. Dan hingga kini, aku masih teringat kata2 ustaz saifunnizam “percayalah, dekat sini kamu semua didik utk menunaikan solat.. kalau di universiti nanti tiada siapa yang hiraukan” dan ternyata benar. Syukran ustaz atas didikannya. Walaupun tiada roll-call setiap kali sembahyang, Alhamdullilah.. sembahyangku terjaga.

Masa tu, macam2 gelaran yang kita beri kpd sekolah tu. “teknik sains agama pontian” , “teknik agama pontian” dan macam2 lagi la.. masa tu semua org tertekan. Yelah, sekolah barukan. Tp, sedar tak sedar.. sekolah itu jugalah yang mendidik kita. Urm.. cinta monyet? Hu.. mestilah ada kan… masa tu, bila tgk shbt2 lain ade pasangan.. hati meronta. Lagi2 aku ni dari sekolah lelaki semua, perasaan dan naluri tetap meminta.. tapi Alhamdulillah, Allah temukan aku dgn orang yang sepatutnya utk mengajarkanku tentang cinta Dia. Allah uji keimananku dgn perasaan. Walaupun tika itu agak separuh gila, tapi itu pandangan ku dahulu.. dan sekarang, segalanya jelas utk aku tafsirkan.. aku bersyukur kerana aku masih ada sayang dan cinta ku utk insan yg sepatutnya. Dan hingga kini masih ku simpan.. aku memohon agar kekalkan saja perasaan itu didalam hati. terima kasih ilahi ku.. dan syukran juga kepada insan itu. Kerana tanpanya, tidak mungkin aku berdiri teguh disini..

Masa diawal tingkatan 5, kehadiran aku mula disedari oleh guru2. Dan masih teringat, aku menitiskan air mata dihadapan cikgu mohd shah. Bukan kerana motivasi yg diberikan.. tetapi kerana diriku dipandang seolah olah pereka masalah. Keputusan aku dipertikaikan.. dan pada masa itu, keyakinan diri aku luntur. hatiku berdesir sayu. Dan perlahan-lahan, aku kutip serpihan sisa-sisa keyakinan itu, dan mula kumpul kekuatan.. dan Alhamdullilah, aku mampu membuktikan, aku mampu jadi pelajar yang terbaik. Dan pada masa itu, aku rasa seperti insan yang sgt beruntung kerana ditemukan dgn cikgu mohd Shah. seperti untungnya fahri dipertemukan dgn aisha. Terima kasih cikgu atas "reverse psikologi"nya.. syukran.. saya hargai..

Saat paling menyentuh hati, tika habisnya SPM. Pada masa itu, aku seakan akan kekosongan. Utk kehilangan shbt2 perjuangan, sekolah yang mengajar diri tentang erti hidup.. cikgu2 yang memberi ilmu.. aku jadi sayu. Kenangan satu persatu menerjah fikiran.
Saat kami kenakan ewin didalam dorm..
Saat ustaz saifunnizam mengamuk kerana menganggu sarang “jin”..
Saat kami semua makan malam selepas prep..
Saat aku mengumandangkan azan memangil shbt lain berjemaah,
saat Raymond tekan loceng asrama..
saat bermain tenis dan bola keranjang bersama nordin..
bahkan juga, saat menceroboh masuk ke bilik pengawas bersama amirul paus kembali mengusik fikiran.

Aku jadi rindu sendirian. rindu ingin kembali pada masa lalu. Insya Allah, jika aku diberikan waktu, diberikan kekuatan.. ingin sekali aku berjumpa dengan mereka semua. dan andai masa tidak mengizinkan aku menjejaki waktu itu, temukan kami didalam syurga.. andai syurga tidak layak untukku, ku mohon.. temukan aku dgn mereka seketika walau sejenak dialam mimpi.. Kerana mereka sahabat ku.. dan sahabatku letaknya disini, dihatiku..

Akhir kalam, segunung rasa bersyukur ku panjatkan kehadrat ilahi kerana menemukan aku dgn shabat2 dan guru2 disekolah ini.. walaupun kini tiada lagi, kenangan itu akan terus hidup.. memandu jalan utk menempuh hidup yang mendatang, dan memberi kekuatan saat kita memerlukan. Insya Allah.. amin.

6 kRitIkaNs:

AndaiItuTakdirnya said...

slm..
ana t'trk dgn coretan ni...
t'ingt lak zmn skola dlu..
pengalaman yg hmpir sama ngan kamu...
ana msk ke sek men sains muar...
sek ana gk penah digelar as sek men agama..
distu ana kenali diri ni dgn lebih mndalam...
distu jgk ana baiki dri...
alhamdulillah...
bile difikirkn blk,byk kebaikannya...
=)..
bile bace coretan kamu,,ana rase hmpir same dgn kisah hidup ana...
huhu~~
moga pengalaman yg berharga ni kita jadikn guru yg berguna dlm meniti kehidupan & mematangkn jiwa...
Insya-ALLAH...=)

my_rules said...

salam....
saya x kenal abg tpi melalui pic ni saya kenal sorang hanafi....org panggil jo...
so may be die junior abg kot....saya adalah junior hanafi.....
www.myrulezss.blogspot.com

Nurul Aqlili Riana said...

Assalamualaikum..
Seyesly, pas kte bce coretan abg nie an..
rse rndu sgt2 at sTePo ue..
kdg2 t'gelak sowg2 ble t'igt an kjadian2 at sne..
kne denda nan cegu Fazura at tgh2 pdg aspuri mlm2..
kne sergah pg2 bute, turun de latihan kebakaran..
kne 'kcau' scare b'jemaah..
kne denda cari semuncup at kwsn skola sbb result BM teruk..
haha
bez sgt2 at sne..
Teknik Pontian la yg byk ajar kte care idowp b'dikari..
n m'ajar kte erti rindu at family..
Thanx STEPO..!! =)

mazni izdihar said...

salam...
sedihnye bile bace kisah2 lame...
semuanya hanya tinggal kenangan..
apa pn, bersyukur sgt2 dpt blaja di stepo..
kini STEPO menjadi MATRIX PONTIAN.. huhuhu..:-((

Anonymous said...

as-salam,
semue ni kenangan,
semue org ade kenangan sndri,
suka dan duka..
gelak ketawa..
kecewe,marah,semue ade..
bler dikenang mesti rindu..
tp yg nyata,itu lah kenangan..
pape pun..blek kg ak ade kat kg..
ape2 hal leh contact..
k..


-along-

ADA..........ader? said...

menangis baca entry ni.....Rindu....walaupun pahit,walaupun manis...